Split Tech City je zajednica sastavljena od tvrtki, udruga, institucija, meetupa i pojedinaca koji su posvećeni razvoju tehnološkog sektora u Splitu i regiji.

Postani član

Priča kao glavni element web dizajna

Marijana Pivac

Marijana Pivac

30.05.2016.

Još od davnih vremena priče su igrale veliku ulogu u povezivanju ljudi; okupljali su se oko vatre i pričali priče koje su se kasnije prenosile generacijama, ali i ilustrirali zidove svakodnevnim životnim pričama ne bi li drugima ostavili zapis o svom životu.

Priče igraju veliku ulogu u našem postojanju. Ljudi teže razumijevanju, procesuiranju i učenju iz priča, koje su osnovni instrument misli. Većina našeg iskustva, znanja i razmišljanja je organizirana u priče.

Ljudima je u prirodi da ih priče privlače; puno će prije zapamtiti neku zanimljivu priču nego listu činjenica. Upravo zbog tog razloga, priče su se počele provlačiti kroz reklamne i marketinške kampanje. Budući da je internet danas glavno sredstvo u tom području, priča se počela sve više uključivati i u web stranice.

Prijašnjih je godina dizajn ili redizajn web stranice podrazumijevao promjenu izgleda kako bi se uskladili novi marketinški materijali, ubacile nove funkcionalnosti, izgled „osvježio“ ili, pak, uskladio s novim trendovima. Međutim, proširenjem interneta i povećanjem broja stranica promijenile su se želje korisnika, tako da danas svi žele nešto novo, upečatljivo i posebno. Žele se istaknuti iz mase te pokazati zašto su posebni – a kako to bolje postići nego da na jedinstven način ispričaju svoju priču korisnicima ?

Web je danas pretežno vizualan medij. Iako je prije više sadržavao tekst, sve više počinju prevladavati slike, videozapisi i različiti drugi vizualni sadržaji. Zbog toga postaje sve efektivnije pričati priču kroz slike i oblike. U psihologiji je dokazano da vizualni prikaz sadrži šest puta više informacija u usporedbi s riječima. Uključimo li uz to i opisni tekst, podražaji se šalju kroz dva moždana kanala, verbalni i vizualni, čime u najkraćem vremenu možemo prenijeti velik broj informacija do korisnika.

s3

Razvojem tehnologije, strpljenje korisnika pri posjetu nekoj stranici sve se više smanjuje. Neka istraživanja pokazuju da korisnik unutar prvih deset sekundi zaključi je li stranica vrijedna njegovog vremena, zbog čega je potrebno zaintrigirati ga na prvi pogled. Ukoliko je početak naše priče pobudio njegovu pažnju, veća je vjerojatnost da će stranicu pregledati do kraja.

Osim prirodne znatiželje čovjeka, dobra priča pobuđuje emocije, koje su upravo ono što se najviše ureže u ljudsko pamćenje. Ako koristimo pretežno vizualne prikaze da bismo ispričali svoju priču, potrebno ih je pažljivo birati, pazeći pritom na ugođaj i osjećaj koji stvaraju. Najprije je važno razmisliti kakav osjećaj želimo pobuditi. Ovisno o prirodi i temi dizajna, odabiremo drugačiji ugođaj.

Uzmimo za primjer stranicu One to See One to Kill, koja prenosi iskustvo rata u Vijetnamu, izrađena da dočara snažne osjećaje ratnog horora upečatljivim slikama, istaknutim natpisima, efektima i crvenom bojom.

s1

S druge strane, uzmimo sasvim drugačiji primjer, stranicu Artem and Julia wedding, koja je zapravo pozivnica za vjenčanje dizajnerice i programera. Ilustrirana simpatičnim personaliziranim slikama, prenosi priču od upoznavanja do vjenčanja, koristeći jednostavnu animaciju simbolike njihovog životnog putovanja.

s2

Da bismo znali dobro ispričati priču, moramo biti upoznati sa svim njezinim elementima: idejom, temom, likovima, ali i sa slušateljima.

Prvo je važno oformiti ideju o tome što želimo prikazati, koje likove ćemo pritom koristiti te koji je ishod priče i kako postići isti. U okviru web stranice, za ishod možemo uzeti ciljane radnje na koje navodimo korisnika. Želimo li ga potaknuti na kontakt, cilj nam je da mu naša priča objasni zašto bi to trebao učiniti, tako da, kada dođe do tog trenutka, bude ohrabren učiniti traženo.

Tema je centralni koncept priče, jedan od temeljnih elemenata koji određuje ton priče, vizualnih elemenata, boja i oblika.

Likovi dolaze u obliku osobe, predmeta ili sličnog, što predstavlja nit vodilju priče. Ponašanje i misli lika diktiraju razvoj priče. Dobro razrađena priča uključuje slušatelja u samu priču, navodeći ga da se poistovjeti i poveže s likom, nudeći mu istovremeno i problem i rješenje istog. Zato je važno dobro poznavati ciljanog korisnika; moramo mu dati što bolju priču, koja će ga što više zainteresirati te na taj način zadržati na željenoj stranici.

Odličan primjer toga je Every Last Drop, stranica koja koristi upravo lika s kojom se gotovo svatko može poistovjetiti kako bi nas potaknula na promjene. Cilj je potaknuti nas na razmišljanje o korištenju i štednji vode, i to pričajući priču naše svakodnevnice, usporedno navodeći činjenice o potrošnji.

s5

Iako je priču moguće ostvariti i kroz statične vizuale, oblike i tekstove, u današnje vrijeme se pri tome sve više koriste i razne druge tehnologije koje uključuju animaciju i interaktivnost. Zahtijeva se i klik, tj. akcija korisnika, ne bi li ga se što više uključilo u priču. A s obzirom na to da smo u dobu u kojem sve više prevladavaju mobilne tehnologije, nerijetko se interakcija ostvaruje scrollanjem one-page stranica, s povremenim zahtjevima za klikom. Web kakav smo prije znali uskoro više neće biti standard. Inovacija i priča stavlja se u središte, a uključivanjem različitih medija, granica između web stranice, grafike, videa i animacije sve je manje vidljiva.

Podijeli


O autoru:

Marijana Pivac

UX/UI dizajnerica i zaljubljenica u ilustraciju, traži značenje u detaljima, a ljepotu u jednostavnosti, voli ambiciozne ljude željne pozitivnih promjena.

Pretplati se Pretplati se

Povezane novosti